Prezydent musi działać w sposób szczególny

Ludwik Dorn

Ludwik Dorn w wystąpieniu rozpoczynającym jego kampanię wyborczą na urząd Prezydenta RP mówił o tym, dlaczego zdecydował się kandydować. - Podejmuję się tego zadania - stwierdził. Powstaje pytanie: po co? Dla czystej demontracji? Nie. Nie jest to czysta demonstracja. - Dla demonstracji - mówił Dorn - nie podejmuje się tak ważnych dla Narodu zobowiązań.

Dorn przypomniał, że Mussolini - złowieszczy polityk włoski - przed marszem na Rzym powiedział: "nasz program jest prosty - chcemy rządzić Włochami". Zdaniem kandydata obecni politycy największych polskich partii prezentują podobną postawę. Nie odpowiadają jednak dlaczego chcą rządzić.

Polska Plus, wystawiając kadndydata na Prezydenta, jednocześnie chce odpowiedzieć na to pytanie. Jesteśmy nieliczni - przyznał Dorn. - W wielkich sprawach na początku zawsze byli nieliczni. Ale jeśli stała za nimi głęboka racja, a jednocześnie umieli wykorzystać okoliczności miejsca i czasu, to rośli w siłę. Dla Polski wciąż trwa czas bardzo dobry, ale skończył się czas łatwy, przekonywał Dorn. - Odpowiedzi na te trudne wyzwania żadna z rządzących w ostatnich latach sił nie chce sformułować. My formułujemy je w formie Dekalogu Prezydenckiego. Nie przyniosłem go z Góry Synaj. Tworzyliśmy go razem.

Pierwsze przykazanie tego dekalogu brzmi: Nie będziesz składał meldunków z wykonania zadania nikomu poza Narodem swoim. Nawiązuje ono do dwóch znań wypowiedzianych przez dwóch polityków. Pierwsze to żartobliwe stwierdzenie prezydenta elekta, który meldował swemu bratu wykonanie zadania. Drugie - wypowiedziane przez premiera - zrozumcie mój problem, ich jest dwóch, a ja jestem jeden.

Te dwa nieprzemyślane zdania nawiązują do tego samego modelu prezydentury - mówił Dorn - jako posterunku na froncie walki pomiedzy partiami.

Odrzucam tę koncepcję - mówił kandydat. - Prezydent nie może być żołenierzem w partyjnej walce. Nie może też być obserwatorem ani mediatorem. Powinien działać w sposób, który przystoi głowie państwa na rzecz obniżenia temperatury sporów społecznych.


Dodane: 2010.03.13 13:02, Tagi: Dorn Wybory prezydenckie

Komentarze

Serafinsky : BARDZO TRUDNO KOCHAĆ POLSKĘ W ZAMIAN ZA JEJ MIŁOŚĆ. NIKT TEGO NIE WIE,JAKĄ OTACZAĆ SYMPATIĄ RZECZPOSPOLITĄ WROGĄ MASIE, Z KTÓREJ SIĘ SKŁADA.POLACY ! WEŻMY TOBOŁKI I WYJEDŻMY STĄD; NIECH POLSKA ELITA ZATĘSKNI ZA PODMIOTEM SWOJEJ DOMNIEMANEJ TROSKI. ALBO WYP...LMY ELITĘ ! (2010.03.16 18:51)
Serafinsky : Upatrywanie w Polsce Plus rozsadnika PIS-u jest wesołym uproszczeniem. PIS to dubeltowy Kaczyński. Bez tego duetu PIS-u nie ma i nie będzie. I poprzez to, końca świata też nie będzie ! Za dwadzieścia pięć lat partia postępu,przy korycie żerująca,nazywać się będzie Alternatywa dla Idiotów lub cos równie bystrego. (2010.03.16 18:36)
Serafinsky : Panie Ludwiku. Niestety,nie będzie Pan żadną alternatywą. Pomysł na polską prezydenturę jest zawsze kuriozalny i usprawiedliwia go tylko jedno: gorliwa potrzeba promocji własnego stronnictwa. Nic więcej. Dla mnie, rojalisty, pomysł reaktywacji monarchii polskiej jest racjonalnym bardziej. Zwłaszcza,że w Pana najbliższym otoczeniu, między Pańskimi stronnikami z pierwszej linii, jest osoba życzliwie odnosząca się do idei współczesnego, polskiego monarchizmu. Dziwi mnie,że jeszcze nie zabrała głosu,chociaż Serafinsky prowokuje (?). (2010.03.16 18:27)
ADAM : Na Kaczyńskiego nie zagłosuję, ponieważ symbolizuje on obawy tych, którzy czują się zagubieni w obecnej rzeczywistości (głównie ludzi starszych), a nie nadzieje tych, którzy (choć nie zawsze mają najlepszą sytuację startową) chcieliby w życiu coś osiągnąć. PiS coraz rzadziej prezentuje konkretne rozwiązania mające wyrównać szanse, a coraz częściej ogranicza się do rytualnego atakowania tych, którym "żyje się lepiej". @Łukasz: to smutne, że przypisujesz ludziom niskie pobudki ich działań. Mogę zrozumieć, że obecni liderzy Polski+ knuli "intrygę pałacową" w PiS, mogę zrozumieć, że nie udało im się, obrazili się i odeszli. Ale zbudowanie nowej formacji politycznej w obecnej sytuacji zaklinowania się systemu partyjnego naprawdę wymaga "przenoszenia gór"! Tego nie da się zrobić ze złymi intencjami, zionąc nienawiścią i chęcią zemsty. Do tego potrzebna jest wiara w to, że ma się rzeczywiście coś ważnego do powiedzenia, czego nie mówią inni. Czasami komentatorzy narzekają, że nie ma nikogo sensownego poza PO i PiS (i to zarówno komentatorzy prawicowi, jak i ci, którzy chcieli by coś w rodzaju nowej UW). Tylko że weź tu się przebij z przekazem, że wychodzisz choć na krok poza schemat: obawa przed nowoczesnością, nieuznawanie dziedzictwa Okrągłego Stołu - afirmacja nowoczesności i legendy Okrągłego Stołu. Ludwik Dorn wychodzi poza ten schemat w kierunku nowoczesności choćby otwierając się na przedsiębiorców. Oddaje honor twórcom III RP, ale pozostaje nieustępliwy w takich kwestiach jak polityka historyczna czy odebranie przywilejów ludziom dawnego systemu. (2010.03.16 11:33)
Stan Surma : Do Łukasza: znów popieram Twoje zdanie (też jestem wierzącym chrześcijaninem, dlatego nie zagłosuję w wyborach prezydenckich na krypto-ateistę - sądząc z "dekalogu" Dorna - jakkolwiek poparłbym jakąś wielką koalicję bez PO, głosując na PL+). Od początku ruchu Polska XXI gorąco ich popierałem, licznymi wpisami; w dyskusji byłem za modelem prezydenckim, a więc za jednomandatowymi okręgami wyborczymi (jak w ruchu JOW prof. Jerzego Przystawy i kolegów). Myślę, że czas prezydenta Wrocławia, Rafała Dutkiewicza, nadejdzie po tym, jak "zupa" (cytuję p. A. Adamskiego) - czyli Kandyd-at L. Dorn - się uwarzy. Pozdrawiam serdecznie, Stan. (2010.03.15 09:29)
Łukasz : Moim zdaniem ta część PiS, która tworzy dziś Polskę Plus- chciała zdobyć władzę w PiS po wyborach w 2007 roku i obalić kierownictwo partii, większość działączy była temu przeciwna- dlatego większość z nicj odeszła z PiS a Ludiwk Dorn został z niej wyrzucony gdyż zamiast o programie PiS- media cały czas nadawały że Dorrn powiedział to, potem co innego tu obraził Kaczyńskieo- niepotrzebne komentarze psujące partię od nowa. Trzeba było od razu stanąć w szrankach wyborczych i stwierdzić że chce przejąć włądze w partii, odsunąc Kaczyńskiego rozliczyć przyczyny klęski i budować lepsze PiS- tego zabrakło ale rozlicząć każdego chciał. Dodatkowy minus dla Ludwika Dorma- mówię o sobie to wiara, jako katolik nie wszystko mi się w tym względzie podoba w kandydacie. Prawdą jest też natomiast jeśli działącze PiS( Polska pLus (dawniej przypierze prawicy) odeszłą tuż po wyborach mając mandaty, zdobyte dzięki PiS- nie złożyli ich- mając całą kadencje na obmyślenie pomysłu jakby tu się znowu dostać do Sejmu, ale nie z list PiS, od razu po wyjściu z PiS- już tworzono. Dla mnie jest tu zbieg okoliczności zbyt wątpliwy. Nie jest też tajemnicą zamknięcie się środowiska byłej przymierza prawicy, z Wrocławia skąd pochodze niby był jeden PiS- ale tak naprawdę było środowisko PiS i mocna grupa przymierza prawicy. Ten podział było widać do przegranych wyborach w 2007 oraz po odejściu członków wraz z odejściem Zalewskiego i Ujazdowskiego. Dutkiewicz byłby idealnym kandydatem- niestety w moim mniemaniu przestraszył się planów budowy szybkiej partii politycznej- on chciał oprzeć kandydaturę Prezydencką- na formie obywatelskiej a dopiero po jakims czasie postawić na partię, niestety niektórzy chyba chcieli najpierw partię polityczną a dopiero potem szukanie obywatelskości... (2010.03.15 00:02)
Stan Surma : @ Andrzej Adamski : "Szanowny Panie Stan. Proszę się niczego złego nie domyślać / czyżby kompleksy?/. (...)" Panie Andrzeju! wcześniej już (na blogu p. Sellina) objaśniłem wyraz "dupek" (w odniesieniu do p. Dorna: Stan Surma : @Andrzej Adamski : "Panie Stan Surma. Można pisać,co się chce. Trzeba brać za to jednak odpowiedzialność. To wizytówka Autora, którego nie nazwałbym "dupkiem", choć nie raz mam dziwne myśli po lekturze wpisów. (...)" Panie Andrzeju: nie powiem "Panie Andrzej Adamski" (to Pańska wizytówka - nie po polsku, a raczej amerykańsku) niech Pan przyjmie wyjaśnienie, ze moje "dupek" to inna nazwa waleta (są takowi czterech maści). Polscy politycy (i sądy) traktują jako tzw. normalkę wyrazy takie jak np. "palant, wykształ-ciuch" itd. itp. Nawiasem, napisałem iż odniosłem wrażenie, że p. Dorn to d... - nie zaś, że nim jest. Z brydżowym pozdrowieniem, S. (2010.03.14 19:08) (2010.03.14 22:29)
ADAM : Witam, przede wszystkim nie zgadzam się z twierdzeniem, że R.Dutkiewicz byłby kandydatem "obywatelskim", "samorządowym", a L.Dorn "partyjnym". Przyznajmy, uprawianie polityki poprzez stowarzyszenia to trochę mydlenie oczu. Dorn po przyjściu do Polski XXI doszedł do słusznego wniosku, iż właściwym narzędziem do uczestnictwa w demokratycznej polityce jest partia. Założenie partii nie oznacza automatycznie chęci skoku na kasę i immunitety. Nie uczestniczę w tym projekcie, ale domyślam się, że pokrycie kosztów kampanii wymaga także zainwestowania przez założycieli osobistego majątku, a przedsięwzięcie obarczone jest znacznym ryzykiem. Wierzę w ideową motywację założycieli Polski+. Gdyby byli traktowani w sposób partnerski przez J.Kaczyńskiego, zapewne działaliby nadal w PiS. Gdyby rzeczywiście nie musieli, nie rezygnowaliby przecież z partii o ugruntowanej pozycji na scenie politycznej, otrzymującej dotacje z budżetu. Nie da się ukryć, że Polska+ jest takim alternatywnym PiSem - stanowi bardziej ofertę dla wyborców PiSu niezadowolonych z Kaczyńskich, niż dla obecnych wyborców PO. Dlatego brakuje mi w tym projekcie R.Dutkiewicza. Z tego punktu widzenia byłby lepszym kandydatem na Prezydenta niż Dorn, ale to nie znaczy, że Dorn jest zły! Jest błyskotliwym polemistą, zna się na wielu dziedzinach funkcjonowania państwa, wie czego chce i jak to osiągnąć. Dla mnie jest szczególnie istotne to, że daje alternatywę - mam na kogo głosować, żebym potem nie musiał się tego wstydzić. (2010.03.14 21:57)
Andrzej Adamski : Szanowny Panie Stan. Proszę się niczego złego nie domyślać / czyżby kompleksy?/. Moje inicjały są też wieloznaczne i co z tego? Szanuję odmienne poglądy,nawet Pańskie /oprócz dupka/. Proszę przeczytać swoje wpisy i poddać je refleksji.Zachęcam także do przemyślenia tego co proponuje Polska Plus oraz jej Kandydat na Prezydenta RP. Gdyby miał Pan ochotę, proszę spokojnie spojrzeć ponownie na moje wpisy.Pańskie oceny są,wg mnie, krzywdzące. Jeśli dotknąłem Pana, to Przepraszam. Andrzej Adamski,Bydgoszcz-Polska. (2010.03.14 21:29)
Stan Surma : @Andrzej Adamski : "Panie SS. (...)" Odp.: czyżbym miał do czynienia ze sławetnym Adamskim z USA? a może jest Pan chory na wymianę uprzejmości w stylu PO-PiS'owych wodzów i pół-wodzów z Dornem na czele? A Pan zdaje się być zrównoważonym strusiem-ministrantem Kandyda - atakując głos wyborcy zamiast odnieść się do problemu programu Dorna. P.S. nawet AK ma dwa znaczenia - inne dla Niemców, inne dla Polaków. Stan Surma (2010.03.14 20:38)
Krzysztof Piekarski : Panie Łukaszu, Prezydentowi Kaczyńskiemu, Dorn nie zaszkodzi. Kaczyński przegra z innego powodu - jest po prostu bardzo słabiutkim prezydentem. Co prawda lepszym od Kwaśniewskiego i Wałęsy ale jednak bardzo słabym. A poza tym wobec globalnego ocieplenia zbliża się zagłada mamutów! Zresztą po wyborach PiS zdechnie prędko. (2010.03.14 19:33)
Andrzej Adamski : Panie SS.Pana strata. Sądzę, że większość Kandydatów nie jest także zainteresowanych głosami niezrównoważonych wyborców. Zapewne Pańskim głosem nie pogardzi "Boży człowiek" Olechowski. TYLKO ORŁY SZYBUJĄ NAD GRANIĄ. Wszystkiego dobrego.A A (2010.03.14 19:06)
Andrzej Adamski : Panie Łukaszu.Już lepiej. Pisze Pan, między innymi, "..wydaje mi się..".Dobrze,że wydaje się. Co do Pana M Jurka i Polski+, szansa była. W pierwszym punkcie "dekalogu", nie tyko mowa jest o obecnym Prezydencie, a swoją drogą /przy szacunku dla Panów Kaczyńskich/mi także nie podobało się składanie meldunku przez Prezydenta.Tylko Naród może odbierać takie "meldunki".Szanowny Łukaszu,aby być w prawdzie,muszę Ci powiedzieć, że nie wszystkie wypowiedzi Pana Ludwika Dorna trafiają do mnie, ale sztuczki słowne Pana Tuska obce są mi zupełnie, a jeśli lewica powie,że jutro wzejdzie słońce, to dużym ryzykiem jest uwierzenie. Łukaszu Szanowny. Proszę mieć serce, oczy i uszy otwarte.Polska Plus jest kolejną szansą na normalność. Czy uda się, choćby jeden krok, zależy nie tylko od umownego "gromka", zależy także od nas.Wszystkiego dobrego,Andrzej Adamski,Bydgoszcz. (2010.03.14 18:56)
Stan Surma : Popieram zdanie Łukasza i nie oddam głosu na Dorna. A to dlatego, że prezydentem powinien zostać człowiek zrównoważony - może typu Olechowskiego? Nawiasem, w "dekalogu" Dorna nie ma słowa o Bogu - pewnie te miękkie tablice krakowskie dostał w jasnowidzeniu od swego "boga". (2010.03.14 18:49)
Łukasz : 1. Nie będziesz składał meldunków z wykonania zadania nikomu poza Narodem swoim/ weźmy pierwszy postulat z tego dekalogu- widać ewidentnie zawiązanie do prof Lecha Kaczyńskiego, zresztą nie jedyne bo wiele ich jest w tym dekalogu. Moim zdaniem jest tylko jeden cel tego startu. Moim też zdaniem o wiele większym sukcesem mogłyby być ścisła współpraca z Markiem Jurkiem i poparcie go na Prezydenta, wtedy te działania miałby sens i szanse o wiele większe. W tej sytuacji wydaje mi się że start Ludwika Dorna jest spowodowany chęcią odebrania jakiegoś poparcia urzędującego Prezydenta prawicowego, aby zmniejszyć jego szanse i poparcie... (2010.03.14 17:47)
Andrzej Adamski : Panie Łukaszu. Szanuję Pana poglądy, ale troszeczkę wiem o sytuacji z Panem Rafałem Dutkiewiczem. Ciągle wierzę,że ów Pan jest blisko.To On podjął decyzję /domyślam się dlaczego/, jeszcze przed aferą hazardową, przed przystąpieniem Pana Ludwika Dorna do grona Polski XXI. Pan Ludwik Dorn jest wytrawnym politykiem, bardzo dobrym kandydatem na Prezydenta RP, a gdyby w gronie wspierających znalazł się Pan Rafał Dutkiewicz, byłoby OK. Gdyby jednak, w co nie wierzę, przesłanką kandydowania Pana Dorna była zemsta, to nie życzę Jemu niczego dobrego. Proszę zaniechać mierzenia swoją miarą innych. Bardzo proszę. Andrzej Adamski,Bydgoszcz. (2010.03.14 17:12)
Łukasz : Zdaje się że cały Klub Poselski Polski Plus to dzisiaj byli działacze PiS. Dodając do tego np. p. Libickiego(eurodeputowanego PiS), Bogusław Boska- były działacz PiS i poseł PiS, Robert Choma- Prezydent Przemyśla z ramienia PiS, Dariusz Olszewski- poseł PiS w kadencji 2005-2007, Jacek Czułba- radny sejmiku mazowieckiego- wybrany w 2006 z list PiS.. itp Wymieniać można długo-p większość to czołowi działacze Polski Plus. Chce mi Pan udowodnić że nie ma wątku PiS?? Jest ewidentnie widać że Ci państwo chcieli rządzić w PiS, niestety nie udało im się więc założyli sobie partię, której celem jest zemsta na PiS- swoich niedawnych kolegach, zemsta na Kaczyńskich oraz przede wszystkich dostanie się do Sejmu i utrzymanie mandatów. Rafał Dutkiewicz jako jedyny nie reprezentował PiS- więc był o wiele istotniejszy- jemu nic nie można było zarzucić- mógł porwać tłumy tak jak we Wrocławiu ale on chciał to zrobić aksamitnie- powoli od dołu, powoli prowadzić i stworzyć nową jakość polityki ale dopiero za kilka lat bo od razu się nie da, natomiast wy od razu chcieliście zakładać partię i przeć po władze i mandaty. Ludwik Dorn jest pracowitym posłem- ale nie ma charyzmy i w tej chwili ma tylko przed sobą zemstę, dlatego nie będę mógł oddać na niego głosu... Lech Kaczyński jest naturalny- przynajmniej wiem już od 5 lat- czego mogę się po nim spodziewać... (2010.03.14 16:05)
Krzysztof Piekarski : Panie Łukaszu Pan Rafał Dutkiewicz sam się zniechęcił, wiem o tym dobrze bo w ubiegłym roku wielu ludzi na niego pracowało! To raz. Po wtóre, Pan Ludwik Dorn był jedynym kandydatem, co więcej cały Zarząd Polski Plus głosował jednomyślnie. Więc niech Pan mi tu nie wyjeżdża z Kaczyńskimi! Po zatym ja na przykład nie wywodzę się z PiS!! (2010.03.14 14:32)
Łukasz : Chciałem głosować na Rafała Dutkiewicza, niestety zniechęciliście go i to widać gołym okiem. W tej sytuacji napewno zagłosuje na prof Lecha Kaczyńskiego i będę konsekwentny. Nawet gdyby Lech Kaczyński miałby przegrać i tak oddam na niego głos, Ludwik Dorn nie ma potrzeby do startu w wyborach Prezydenckich. Jeśli z Polski Plus startowałaby inna osoba, przemyslałbym swój wybór ale gest wystawienia Ludwika Dorna traktuje tylko jako chęć zemsty na Jarosławie Kaczyńskim. Myślałem że Polska PLus skupi się na naprawie Polski a skupia się tylko na swoich poprzednikach- Prawa i Sprawiedliwość, bo przecież wywodzicie się z PiS i chcecie krwi i zemsty na PiS, a nei budowy czegoś nowszego, lepszego. (2010.03.14 13:21)
Szymon : Panie Andrzeju dziękuję za dobre słowo. Przynajmniej są jeszcze ludzie, którzy podkładają nadzieję w młodych. Pozdrawiam (2010.03.14 10:26)
Andrzej Adamski : Łukaszu. Czy poznałeś prawdę, przed wygłoszeniem swej opinii /masz takie prawo,ale../? Czy nie mierzysz swoją miarą? Bądź ostrożny i roztropny w swych przemyśleniach. Ja także wiązałem wiele z R Dutkiewiczem. Bądź sprawiedliwy w ocenie nieprzeciętnej postaci, jaką jest Ludwik Dorn. Andrzej Adamski (2010.03.14 07:40)
Łukasz : Widzę że Ludwikowi Dornowi chodzi tylko o zemstę na Kaczyńskich, odbierając im troche elektoratu oraz wypromować siebie. Myślę że właśnie to mocne parcie na władze odstraszyło Rafała Dutkiewicza, którego mocno popieram- on chciał budować od podstaw samorządnośc, wy tylko po władze i posady, zresztą zdobyte z list PiS i przy poparciu PiS. A szkoda... Pozdrowienia z Wrocławia Łukasz 1989 (2010.03.14 00:40)
Andrzej : Uważam, że Ludwik Dorn jest najlepszym kandydatem na prezydenta RP. (2010.03.14 00:04)
Andrzej Adamski : Szymonie. Nadzieja w takich jak Ty. Media nie rozpieszczają /porównaj/ Polski+. Zarażaj odważnie normalnością, natarczywie zapraszaj przedstawicieli P+ na spotkania z młodymi, dziel się świeżością poglądów. Los Polski, czyli nasz los, zależy od Polaków-wyborców. To Wasza przyszłość. Odwagi Szymonie. Andrzej Adamski,Bydgoszcz. (2010.03.13 21:47)
Szymon : Co do grupy osób 18-25. Jestem studentem i wiem i widzę jak rozmawiam ze znajomymi czy młodszymi znajomymi brata , którzy piszą maturę , że 30 % w ogóle nie zna ma ukształtowanych poglądów. (2010.03.13 20:15)
Krzysztof Piekarski http://www.piekarski.net.pl/: Jedną z zasad powinno być, że 50 % wszystkich członków Polski Plus powinno być poniżej czterdziestki. (2010.03.13 18:10)
Mati : TA partia powinna częściej się pokazywać, same ideały nie wystarczą. W szczególności młodzież nie zna Polski Plus, a na pewno znalazła by się spora grupa wyborców w wieku 18-25 lat, gdyby oczywiście znali tę partię. (2010.03.13 17:33)
Jerzy Kulas http://www.rafzen.pl/: Panie Ludwiku z grupą przyjaciół będiemy Pana wspierać w Elblągu. Pan wie,że tu nie jest tak łatwo mówić te słowa. Przekonał mnie Pan swoją książką, którą kupiłem od Pana i otrzymałem dedykacje. Z wyrazami szacunku Jerzy Kulas (2010.03.13 17:22)
Łukasz : Bardzo mi przykro. Myślałem jednak że uda się wspólnie wrócić do PiS i tworzyć jedną wielką prawicową partię, mogącą przejąć włądze w Polsce. Niestety po tej decyzji jest już to chyba niemożliwe... (2010.03.13 15:49)
Szymon z Chorzowa : Powodzeia Panie Ludwiku może będzie Pan dobrą alternatywą dla Lewicowego Komorowskiego i Solidarnego Kaczyńskiego (2010.03.13 15:31)
Sebastian : Wsparcie będzie. (2010.03.13 14:45)
Krzysztof Piekarski : Panie Ludwiku - powodzenia !! Będziemy wspierać. Zbudujemy Arkę ... (2010.03.13 13:21)
Andrzej Adamski : "TYLKO ORŁY SZYBUJĄ NAD GRANIĄ" Wszystkiego dobrego. Andrzej Adamski,Bydgoszcz. (2010.03.13 13:21)
Dodaj komentarz (gwiazdka oznacza pole obowiązkowe).
Zapoznaj się z zasadami.